måndag, april 05, 2010

Dressyrträning

Gonzo efter dagens pass

Idag red jag som sagt dressyr för en tränare, trodde att hon skulle klaga på mina händer, min sits jaa typ allt. Men förvånad blev jag då hon knappt klagade något alls. Hur som helst så gick Gonzo precis som vanligt då vi började men när vi slutade var han som en helt annan häst. Hon bad mig ta en galopp i vardera varv också. Bestämde mig för att först ta höger galoppen som han brukar ha svårt för men gissa vad! Han tog en PERFEKT fattning, rätt galopp och allt! Jag blev så himla chockad!! Gonzo var iaf jätte duktig idag och jag fick lite grejer att tänka på.

  • Måste få honom att ta mer stöd på yttertygeln, tar han stöd på yttertygeln så går han som en klocka + att han får hålla balansen själv, och när han själv håller sin balans och tar lika mycket stöd på båda tyglarna så slutar han bredda. Eftersom att han så sätter rumpan under sig och arbeta korrekt. Tidigare är det jag som hållt hans balans men nu blir det ändringar på det.
  • Korta tyglarna och slut handen ordentligt, har alltid haft det problemet att jag inte sluter handen ordentligt och då blir tyglarna bara längre och längre.
  • Vara mer aktiv med skänklarna och sätet, märkte en sån extrem skillnad då jag red ordentligt med skänklarna och sätet. Måste även hålla mer koll på hans rumpa så att han inte fuskar genom att skjuta ut den.
  • Räta på mig och rid honom fram till handen, då och då så lutar jag mig framåt istället för att räta på mig när jag rider lätt vilket självklart är helt och hållet förbjudet. Sitter jag bara rakt och rider honom fram till handen så går han som en klocka!

Det känns så himla skänt att ha fått hjälp av någon som verkligen ser vad det är som jag gör fel och kan säga åt mig hur jag ska göra. Ska nog försöka börja träna för henne framöver. Sen fick jag även höra att hon tyckte att han hade väldigt fina och trevliga gångarter :)

1 kommentar:

  1. kul!!! :) och bra med massa tips ju! :) OCH KUL att hon gillade gonzo :)

    jag fick också höra om denna yttertygel i början! fick ha en inspelad "låt" i hörlurar som sa YTTERTYGELN, YTTERTYGELN, YTTERTYGELN" :p men nu har jag lärt mig :)

    SvaraRadera